fredag 18 januari 2013

E.B VINTERFÅGLAR

Jag har sett många talgoxar under vintern. Vid vår fågelmatshållare och på andra ställen.
Talgoxarna har ätit upp väldigt mycket av våran fågelmat. Jag har skrivit fakta om den som jag hittat på nätet. 
Parus major som talgoxen heter på latin är en fågel inom familjen mesfåglar. Den är vanlig i hela Europa, västra, centrala och norra Asien och delar av Nordafrika och förekommer i alla sorters skogslandskap. Den är vanligen en stannfågel och de flesta talgoxar flyttar inte förutom under extremt hårda vintrar. Talgoxen är den mest utbredda arten i släktet Parus.

 Jag har också sett blåmesar under vintern. Jag har sett dom vid våran fågelmatshållare och på andra ställen. Blåmesarna har ätit väldigt mycket av våran fågelmat. Jag har skrivit fakta om den som jag har hittat på nätet.  
Den lilla fågeln är med sin blågula fjäderdräkt rätt enkel att känna igen. Utöver Europa förekommer den i några angränsande delar av Asien.Blåmesen föredrar animalisk föda, framför allt insekter och spindlar. Utanför häckningsperioden ökar betydelsen av frön och annan vegetabilisk föda.



                                         

slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar